Jak znaleźć czas na pielęgnację siebie, gdy twoje życie jest gorącym bałaganem

Wiemy, że powinniśmy znaleźć czas na pisanie dziennika, planowanie posiłków, zakupy na lokalnym targu, czytanie książek, kąpiele lub zasypianie przy binauralnych bitach. Niezależnie od tego, jak wygląda Twoja wybrana przez Ciebie forma dbania o siebie, przyczynia się ona do Twojego dobrego samopoczucia, reguluje Twój system nerwowy i ostatecznie zasila Twoje poczucie “flow”.

Ale prawda jest taka, że – pomimo tego, co internet może doprowadzić cię do uwierzenia – większość ludzi nie żyje doskonale wypielęgnowanymi, beztroskimi życiami obładowanymi rytuałami samoopieki. Jeśli dopasowanie się do jakiejkolwiek ilości dbania o siebie wydaje się bardziej fantazją, to prawdopodobnie dlatego, że życie zawsze posypuje jakieś mniej pożądane zmienne (pomyśl: strach o zdrowie, utrata ukochanej osoby, potrącenie w drodze do pracy, zabałaganiona kuchnia, poczucie zaległości w projekcie). A czasami te momenty nakładają się na siebie, wysyłając cię w spiralę przytłoczenia, tak pięknie nazwaną “gorącym bałaganem”.

Pory roku takie jak te są częścią życia. To jest OK, aby poczuć ich pełną wagę, i może być pomocne, aby wiedzieć, że oni też miną. Bez względu na to, jak bardzo staramy się utrzymać porządek, czasami jesteśmy porywani przez życiowy chaos. Niestety, to właśnie wtedy wszystkie formy dbania o siebie mają tendencję do wyrzucania przez okno, co jest ironią, ponieważ jest to również klucz do naszego zdrowia. Więc jak utrzymać to razem, gdy wszystko się rozpada? Jak można zobowiązać się do samoopieki, gdy czuje się, że żyjesz w dosłownym pożarze śmietnika? Piszę o i praktykuję samoopiekę od prawie dekady, więc udało mi się zebrać kilka strategii, które pozwoliły mi utrzymać głowę nad wodą. Jeśli kąpiesz się w tysiącu małych ognisk, mam nadzieję, że te wskazówki pomogą schłodzić temperaturę o kilka stopni.

1. Zaakceptuj bałagan

Łatwiej powiedzieć niż zrobić, ale czasami nasz opór wobec chaosu jest częścią problemu. Życie nie powinno być idealne i z pewnością nie jest to twoja wina, gdy nie jest. Pozwolenie sobie na zaakceptowanie tego, że rzeczy mogą się czuć przez jakiś czas trochę nieuporządkowane, jest aktem samoopieki samym w sobie. Kiedy daję mojemu życiu pozwolenie na bycie trudnym, mój system nerwowy uspokaja się, ponieważ nie próbuję już aktywować trybu “walcz lub uciekaj”. Gdy pozwalam wyzwaniom pojawiać się w moim życiu, jestem bardziej przygotowany do radzenia sobie z nimi. Przy okazji, dawać życia pozwolenie być ciężki no jest to samo jak oczekiwać the worst – to jest przepis dla niepokoju. Niuansem jest tu akceptacja w porównaniu z oczekiwaniem. Rzeczy mogą wydawać się trudne, ale to nie znaczy, że zawsze takie będą.

2. Daj sobie szczęście

OK, więc porzuciłeś każdą rutynę dbania o siebie, jaką kiedykolwiek znałeś. A może nigdy nie byłeś w stanie trzymać się zdrowych nawyków, których pożądasz. Po pierwsze, witaj w klubie. Nie jesteś sam. Może się tak nie wydawać, bo ludzie nie mają tendencji do noszenia swojego wypalenia na rękawach, ale zapewniam cię, że jesteś w bardzo dobrym towarzystwie. Po drugie, wiedz, że nie zawodzisz w dbaniu o siebie. Udaje ci się przetrwać. A to już jest wyczyn sam w sobie. Kiedy zaczynam czuć, że słowa “porażka” tworzą się na moich ustach, biorę głęboki oddech i przypominam sobie, że jestem jedyną osobą ze skończoną ilością zasobów. Przebaczam sobie poczucie, że nie robię wystarczająco dużo. Pęd do przodu to pęd do przodu, nawet w ślimaczym tempie. A każdy dzień daje nową możliwość, by spróbować jeszcze raz.

3. Potraktuj czas jako towar, który posiadasz

Towar to coś, co można posiadać, wymieniać, kupować i sprzedawać. Naprawdę chcę, żeby to zapadło w pamięć. Powód dlaczego rzeczy czują ekstra ciężki czasem i łatwy inny czasy prawie zawsze sprowadza się do czasu. Zrównoważone życie polega na posiadaniu czasu na robienie tego, co musisz robić, jak również tego, co kochasz robić. Gdy czas jest ograniczony, mamy tendencję do porzucania tego, co kochamy, na rzecz tego, co konieczne. Ale kiedy uznajemy, że nasz czas jest nasz – i że mamy władzę nad tym, jak go wykorzystać – to może nas upoważnić do włączenia trochę więcej samoopieki do mieszanki.

4. Policz czas, jaki masz

Kiedy już weźmiesz na własność swój czas, zrób remanent tego, ile go faktycznie masz. To pozwoli ci wiedzieć, co jest rozsądne dla włączenia samoopieki. Na przykład, jestem mamą malutkiego dziecka. Ma ona talent do wpadania w kłopoty, gdy tylko jestem odwrócona plecami, więc nie mogę liczyć na nadmierne angażowanie się, gdy jest w pobliżu. Oznacza to, że mam jedną godzinę podczas jej drzemki, dwie godziny rano, gdy mój mąż jest na służbie, i może dwie godziny po tym, jak zasnęła w nocy, aby zrobić cokolwiek wartościowego. To daje pięć godzin każdego dnia. Kiedy patrzę na to z lotu ptaka, wyrzeźbienie 10-30 minut dziennie na rytuał samoopieki nie wydaje się tak absurdalne.

5. Ustalenie priorytetów w bałaganie

Teraz, gdy wiesz, ile godzin masz w ciągu dnia, rozważ ustalenie priorytetów, które pożary należy ugasić. Niektóre z nich mogą nie płonąć tak jasno, jak myślisz. Na przykład, w moim domu, mam kilka inteligentnych wentylatorów sufitowych, które są zdesperowani do wsparcia technicznego. Kontrolki Bluetooth nadmiernie komunikują się ze sobą, więc kiedy próbuję włączyć światło w mojej sypialni w nocy, wentylator sufitowy w pokoju mojego dziecka również się zapala – podczas gdy ono śpi! Ale wiecie co? To jest problem na “następny tydzień”. Ustal, jakie są twoje przyszłotygodniowe problemy. Jest to ważne, ponieważ jeśli tego nie zrobisz, każda drobna sprawa, która spadnie z nieba, będzie miała pierwszeństwo przed twoim zdrowiem psychicznym. Jeśli masz zamiar zrobić czas na samoopiekę, musisz wysłać niektóre ze swoich pożarów do przyszłości.

6. Wybierz swoją najsilniejszą formę samoopieki

Kiedy masz mało czasu, oczywiście nie możesz poświęcić całego dnia na wszystkie rytuały samoopieki, które kochasz. Więc nadszedł czas, aby wziąć pod uwagę praktyki, które pakują największy cios w najkrótszym czasie. Dla każdego będzie to wyglądało inaczej. Dla mojego męża jest to 30-minutowa drzemka. Dla mnie jest to 15-minutowa medytacja. Dla Ciebie może to być kąpiel, twarz, albo spacer wokół bloku. Nie ma znaczenia, co wybierzesz, bylebyś tylko coś wybrał. Jeśli nie jesteś pewien, które praktyki przynoszą rezultaty, spróbuj kilku! Obróć się przez kilka ulubionych i zauważ, czy przemawiają do ciebie, czy nie. Możesz się zaskoczyć tym, jak dobrze się czujesz po wykonaniu czegoś tak prostego jak pięciominutowa rutyna gua sha.

7. Zablokuj w swoim kalendarzu czas na opiekę nad sobą

Jestem pewien, że widziałeś to nadchodzące, ale to banał z jakiegoś powodu, ludzie. Jeśli nie jest na jakiejś liście rzeczy do zrobienia, to prawdopodobnie nie zostanie zrobione. Jeśli wolisz dodać swoją praktykę samoopieki do swojej aktualnej listy rzeczy do zrobienia, to też nie jest zły pomysł. Ale jeśli używasz kalendarza regularnie, widząc czas zablokowany tylko dla Ciebie będzie przypominać, jak ważne jest to i zapewnić, że to się dzieje. A jeśli masz wspólny kalendarz, może przypomnieć innym, że jest to czas nie do wynegocjowania dla Ciebie.

8. Kiedy zajmujesz się sobą, poczuj to

Kiedy życie funkcjonuje w trybie gorączki, tak łatwo jest pędzić przez każdy dzień w trybie przetrwania. Możesz sprawdzać pudełka z listy tak szybko, jak to możliwe, tylko po to, aby dostać się do następnego problemu, który musi być rozwiązany. Ta mentalność mad-dash może być tak automatyczna, że nie zwalnia, nawet gdy robisz czas na samoopiekę. Może się okazać, że wykonujesz rytuał tylko po to, aby go wykonać. Będziesz musiał zrobić punkt, aby to przestać.

Jak tylko zaangażujesz się w jakąkolwiek formę samoopieki, którą wybrałeś, weź chwilę na pauzę. Oddychaj. Zauważ, jakie to uczucie. Na przykład, jeśli wszystko, co masz czas włączyć to prysznic, nie spędzaj go na myśleniu o tym, co musisz zrobić dalej. Zamiast tego zauważ, jak woda czuje się na twoich plecach. Dajesz sobie ten czas, więc bądź z nim obecny. Wsiąknij w niego i rozkoszuj się nim.

9. Bądź dla siebie miły, gdy pomijasz opiekę nad sobą

Słuchaj, czasami inne rzeczy stają się głośne. Miałeś zamiar medytować, ale twój piec właśnie zwarł się i twój czas “ty” zamienił się w bycie na telefonie z twoim właścicielem. To nie twoja wina, więc odpuść sobie. Ta sama teoria ma zastosowanie, gdy po prostu nie masz ochoty tego robić. Wiesz, że to będzie czuć się dobrze, aby zrobić sobie to smoothie, ale nie masz energii, aby rzucić wszystko w blenderze i uderzyć przycisk. Nie osądzam – byłem tam. Spójrz na to w ten sposób: Jeśli dokonujesz wyboru, aby odpocząć, zgadnij co? To też jest samoopieka. Boom.

10. Posyp wdzięcznością swój dzień

Mówiąc o szybkich praktykach z dużym wpływem, czy słyszałeś o wdzięczności? Oczywiście, że tak. Ale czy wiesz, że skupienie się na tym, jak bardzo jesteś wdzięczny przez zaledwie 30 sekund, ma moc trwałego przeformułowania Twojego mózgu? Tak jest! Czy wiesz, co to oznacza? Jeśli przechodzisz przez fazę, w której uzasadnione masz zero energii na jakąkolwiek opiekę nad sobą, wdzięczność może zająć jej miejsce. Wdzięczność jako uczucie ma niemal natychmiastowy wpływ na Twój system nerwowy. Centruje, uziemia i łączy cię z tym, co naprawdę ma znaczenie: twoimi wartościami.

Pozwól sobie na odczuwanie wdzięczności za drobne momenty w ciągu dnia, które Cię rozświetlają: barista komplementujący Twoją grzywkę, nieznajomy otwierający drzwi lub proste piękno późnoletniego zachodu słońca. To może dać ci wystarczające doładowanie, abyś mogła bez szwanku przejść przez resztę dnia.

11. Na koniec dnia, zaufaj sobie

Kiedy jesteś pod wodą, trudno jest zobaczyć horyzont. Ale obiecuję ci: Nic nie trwa wiecznie. Życie znów nabierze spokoju. Odzyskasz więcej czasu. A w międzyczasie przejdziesz przez to. Wiesz, co mówię sobie na koniec każdego dnia? “Robisz to”. Bo podczas gdy ta poczta siedzi w swoim smutnym stosie od wielu dni, ja robię dosłownie wszystko inne, aby upewnić się, że rachunki są płacone, usta są karmione, praca się robi, przyjaźnie są utrzymywane, a pożary pozostają zamknięte. Robię to. Ty też. Z lub bez samoopieki, robisz to. Pozwól sobie być z tego dumnym, kropka. A kiedy będziesz gotowy, aby zaprosić więcej dobrych praktyk do swojego życia, zaufaj, że to zrobisz.