6 rzeczy, które powinieneś zrobić dla zdrowia w wieku 20 lat

Chciałbym powiedzieć, że Twoje dwudziestki to najdziwniejsza dekada twojego życia. Nagle jesteś zdana na siebie (Tęsknię za tobą mamo!), próbując znaleźć pracę lub zdobyć awans, spędzając wolny czas na życiu społecznym (FOMO jest prawdziwe), a może (tylko może) będąc w związku lub oszczędzając na te duże zakupy, takie jak dom, dziecko lub pies (rachunki weterynarza to nie żart). Kto ma czas i pieniądze, aby priorytetyzować wszystkie różne porady zdrowotne? Dodatkowo mówi się nam, że jesteśmy “tacy młodzi” i “nie mamy się czym martwić” (nawet jeśli na pewno tak nie jest).

Podczas gdy twoje 20-stki powinny być absolutnie zadowoleni (tak jak co druga dekada twojego życia, FYI), jest to również kluczowy czas, aby przewartościować swoje zdrowie i ustalić nawyki, które pomogą Ci zachować zdrowie w miarę starzenia się. Pomyśl o tym jak o inwestycji: to, co teraz robisz dla swojego ciała, nie tylko sprawi, że poczujesz się najlepiej, ale także pomoże Ci w przyszłości być zdrowszym. Czytaj dalej sześć rzeczy, które kobiety w wieku 20 lat powinny robić dla swojego zdrowia.

 

1. Priorytet zdrowia reprodukcyjnego

Twoje dwudziestki są dziwne, ponieważ wszyscy są w innym miejscu: możesz mieć przyjaciół, którzy mają już dwójkę dzieci, podczas gdy inni przyjaciele właśnie zarezerwowali bilet w jedną stronę do Tajlandii po rzuceniu pracy na podstawie podzielonej decyzji. Ale jedno, co nas łączy, bez względu na to, co jest w naszym pięcioletnim planie, to to, że wiedza to potęga. Niezależnie od tego, czy rozważasz posiadanie dzieci, czy nie, ważne jest, aby edukować się i wziąć zdrowie swojego ciała w swoje ręce, zwłaszcza biorąc pod uwagę dzisiejszy klimat w zdrowiu kobiet (niedobór tamponów i wszystko). Zwróć się do ginekologa lub źródeł, takich jak Krosno lub National Women ‘ s Health Network, aby uzyskać cenne informacje i wskazówki. 

Wiesz, kiedy w końcu znajdziesz fryzjera, który cię dopadnie i po prostu klikniesz? Znalezienie OBGYNA, który słucha i wspiera twoje wybory reprodukcyjne i cele, jest równie ważne, jeśli nie bardziej. Poznając swoje ciało za pomocą metod takich jak synchronizacja cyklu i terapia dna miednicy, dowiesz się, jak najlepiej o nie zadbać. 

 

 

2. Zaplanuj regularne wizyty u lekarza

Niezależnie od tego, czy jesteś starszym generałem Z, Czy młodszym millenialem, możesz nie mieć nawyku planowania regularnych wizyt u lekarza. Może twoja mama zawsze umawiała ci te spotkania, dopóki nie skończysz 18 lat, więc to nie jest nawyk. Być może pozwoliłeś, aby Twoje pracowite życie zawodowe i przepełniony kalendarz opóźniały te spotkania, ponieważ nie ma teraz palących problemów. PSA: zdrowie nie jest czymś, na czym się skupiasz, kiedy jesteś do tego zmuszony. Profilaktyka zdrowia zapewnia, że twoje ciało jest tak zdrowe, jak to możliwe, a regularne wizyty są ważne, aby pozostać na bieżąco z objawami lub podstawowymi problemami, o których nawet nie wiesz (tak, nawet w wieku 20 lat).

Potrzebujesz badania fizykalnego raz w roku, ale powinieneś również co roku odwiedzać ginekologa, jeśli masz pochwę, dermatologa co kilka miesięcy (w zależności od historii rodziny, obaw itp.), Dentysta co pół roku, a w razie potrzeby każdy inny specjalista. Przyzwyczajaj się do planowania wszystkich wizyt potrzebnych na następne 12 miesięcy jednocześnie. Poświęć trochę czasu w tym tygodniu, aby umówić się na wszystkie wizyty, których będziesz potrzebować w ciągu następnego roku ,i skonfiguruj system, aby upewnić się, że regularne wizyty w przyszłości (takie jak rezerwacja następnej wizyty w gabinecie lekarskim lub zaplanowanie tego samego kawałka czasu w za rok na te spotkania). 

 

3. Traktuj poważnie swoje zdrowie psychiczne

Dobrą wiadomością jest to, że nasze pokolenie traktuje zdrowie psychiczne bardziej priorytetowo niż jakiekolwiek inne pokolenie wcześniej, dzięki terapii normalizującej (dziękuję, #therapyTikTok!) i odejście od kultury wypalenia zawodowego. Ale tylko dlatego, że “powszechne” jest uczucie niepokoju i wypalenia, nie oznacza, że powinien czuć niepokój lub wypalony. Masz procedury dla zdrowia fizycznego (Czytaj: jedzenie warzyw, praca, i roczne wizyty u lekarza), i powinieneś mieć ustaloną rutynę dla zdrowia psychicznego zbyt. Niezależnie od tego, czy oznacza to cotygodniowe sesje terapeutyczne, codzienną medytację,regularny czas wolny od technologii, czy opuszczenie pracy, która Cię wyczerpuje, priorytetem jest zdrowie psychiczne. I nie czekaj, aż całkowicie się wypalisz lub będziesz cierpiał na lęk lub depresję, aby poprosić o pomoc i wprowadzić zmiany. Pracy z terapeutą, i zaszczepić codzienne praktyki do unikaj dotarcie do tego punktu w pierwszej kolejności. 

 

4. Jedz dla zdrowia

Może to było, gdy ukończyłeś studia i zdałeś sobie sprawę, że jedzenie w stołówce i picie wina z toreb po prostu już tego nie pokroi, a może gdy się starzejesz, zauważyłeś, że twoje ciało nie odbija się od posiłku w McDonaldzie lub dzbana pikantnej margarity, jak kiedyś. Bez względu na to, jaki jest katalizator, Wiele osób zaczyna ponownie oceniać sposób, w jaki jedzą, gdy są w wieku 20 lat; jednak tylko dlatego, że twoje ciało zmienia się i reaguje na jedzenie inaczej, nie oznacza, że powinieneś jeść dla utraty wagi. Zamiast tego pomyśl o każdym kęsie, który bierzesz, jako o inwestycji w swoje przyszłe ja.

To, co teraz jesz, wpłynie na twoje zdrowie za 10, 20 lub 30 lat. Zamiast po prostu jeść “zdrowe”, aby twoje ciało mogło wyglądać w określony sposób, zacznij jeść, aby poprawić zdrowie serca (jak warzywa liściaste i awokado), utrzymuj poziom energii zwiększony (jak banany lub gorzka czekolada) lub poprawić ogólną długowieczność (jak warzywa krzyżowe i jagody). Innymi słowy, jedz owoce i warzywa, ponieważ pomagają feel dobrze, nie tylko dlatego, że ci pomagają # patrz dobrze. To na pewno nigdy nie jest zbyt wcześnie, aby zacząć jeść dla siebie w przyszłości, więc dostać się w nawyk teraz za pomocą żywności jako narzędzie, aby pozostać najzdrowsze jak się starzeć. 

 

 

5. Noś SPF za każdym razem, gdy wychodzisz na zewnątrz

Jeśli SPF jest czymś, co wyciągasz tylko przed dniem na plaży, musimy porozmawiać. Ochrona przed słońcem jest kluczową częścią ogólnego stanu zdrowia,ale jest jedną z najbardziej pomijanych. Uszkodzenie Słońca (w tym raka skóry) może się zdarzyć w każdej chwili jesteś narażony na słońce, nie tylko jeśli masz złe oparzenie po dniu Na Zewnątrz. Jeśli nie masz jeszcze nawyku stosowania SPF za każdym razem, gdy wychodzisz z domu, trzymaj krem z filtrem przeciwsłonecznym przy drzwiach wejściowych z kluczami i portfelem, aby pamiętać o szybkim nałożeniu warstwy przed wyjściem z domu lub trzymaj butelkę w samochodzie, aby łatwo ją ponownie nałożyć. Oczywiście ochrona przed słońcem jest najważniejsza dla ochrony przed poważnymi uszkodzeniami słonecznymi, takimi jak rak skóry, ale jest to również kluczowy czas, aby zapobiec innym formom uszkodzeń słonecznych, takich jak zmarszczki lub przebarwienia, które rosną wraz z wiekiem. Zaufaj mi, wolałbyś teraz podjąć środki zapobiegawcze, aby chronić swoją piękną skórę, niż walczyć z efektami za lata. 

 

6. Dobrze się wyśpij (co noc)

Dawno minęły czasy regularnego clubbingu do 6 rano lub ciągnięcia anoc na egzamin. Oczywiście, możemy mieć zabawną noc tu i tam, specjalne wydarzenie lub dodatkowy ciężki dzień pracy, który da nam krótszą noc snu, ale przestałem być w stanie cieszyć się czasem spędzonym po 23: 00 w dniu, w którym skończyłem 25 lat. Rzeczywistość jest taka, że sen nie może być namysłem ani mile widzianym bonusem, jak to mogło być w Twoich nastoletnich i studenckich latach. Zacznij priorytetyzować sen (i jakość snu) każdej nocy. Wyłącz Netflix w rozsądnym czasie i przygotuj się na rutynę, którą nadasz priorytet w następnym odcinku Stranger Things (jak trudno to wyłączyć!). Zwłaszcza, gdy się starzejemy, sen jest kluczowy dla utrzymania ciała tak zdrowego, jak to możliwe, a nasz poziom energii wysoki, więc priorytet uzyskać pełne siedem do dziewięciu godzin snu każdej nocy.

 

Najlepsze życiowe lekcje, których uczysz się w wieku 20 lat, według terapeuty